Konglomerát luxusních značek LVMH, majitel značky Louis Vuitton, se připravuje na spuštění blockchainu na prokázání pravosti luxusního zboží.
Platforma pod označením AURA, má být spuštěna v květnu nebo červnu se značkou Louis Vuitton a další značkou patřící pod LVMH, Kosmetika Christian Dior. Následně se rozšíří i na 60 dalších luxusních značek LVMH a později možná i na konkurenční značky.

LVMH zaměstnal na plný úvazek blockchain tým, který pracoval v tajném režimu již více než rok a úzce spolupracoval se studiem ConsenSys a Microsoft Azure.

AURA byla postavena využitím Quorum, verze ethereum blockchainu, který je zaměřen na ochranu osobních údajů a byl vyvinutá společností JPMorgan.
Ani LVMH ani její partneři ConsenSys a Microsoft se před oficiálním spuštěním projektu nevyjádřili. Zdroj, který se podílel na tvorbě však pro CoinDesk řekl:

"Na začátku bude AURA poskytovat důkaz o pravosti luxusních předmětů s možností sledovat jejich původ ze surovin až na místo prodeje a dále na trhy s použitým zbožím. Další fáze platformy bude zkoumat ochranu kreativního duševního vlastnictví, exkluzivních nabídek a akcí pro zákazníky každé značky, jakož i ochranu proti podvodům s antireklamní. "

Bílý štítek
LVMH ovládá více než 60 luxusních značek včetně mnoha známých jmen, jako Dior, Dom Pérignon a Hublot. Skupina vykázala v roce 2018 tržby ve výši 53 miliard USD.

Není to však první návrh blockchainu na sledování pravosti; existují i jiné platformy pro dokazování původu luxusních produktů, jako například Arianee nebo Vechain.

Podle zdroje zapojeného do projektu LVMH zpochybnila, proč by měla umožnit třetím stranám postavit se mezi značky a jejich partnery - zejména proto, že blockchain má být technologií na eliminaci zprostředkovatelů.

Zdroj dodal:
"To by se mělo dělat spíše ve formě průmyslového konsorcia než třetího účastníka, který přichází na trh."

LVMH má proto v úmyslu nabídnout službu ve formě "bílých štítku" jiným značkám včetně konkurentů skupiny. Takže namísto vytváření aplikace nějakého druhu bude AURA fungovat v pozadí značek, které ji používají.

"Takže pokud jste zákazníkem luxusní značky, nebudete vidět AURA; uvidíte aplikaci Louis Vuitton nebo aplikaci jiné luxusní značky, "vysvětluje zdroj.

Stejné postavení
To vše zní skvěle - teoreticky. Ale může být složité dostat vaši konkurenci na blockchain platformu, zejména pokud jste náhodou tak velký a vlivný jako LVMH.

Aby se předešlo jakýmkoli problémům, LVMH daruje vše samostatnému (intellectual property, IP) subjektu a tento subjekt bude zase vlastněný všemi zúčastněnými značkami ,.

"Například značka Gucci by se mohla rozhodnout připojit k platformě a být akcionářem - v takovém případě by jejich nárok na IP byl stejně velký jako nárok značky Louis Vuitton. To je hlavní rozdíl mezi tímto projektem a projektem IBM Maersk ... "

Kromě toho by nástroje Quorum na ochranu osobních údajů měly zajistit, že mezi značkami nebo jejich zákazníky nebudou unikat žádné informace. Projekt dále usnadňuje spolupráci mezi firmami a je v souladu s normami průmyslu.

Více než CryptoKitties
Není překvapivé, že LVMH si vybrala podnikovou verzi ethereum blockchainu, protože dala vzniknout standardu ERF-721, ne-zaměnitelným tokenem (non fungible token, NFT).

Zatímco nejznámějším příkladem NFT je hra CryptoKitties, tento druh tokenu má velký obchodní potenciál.

Mohl by například reprezentovat individuální kabelku a sledovat celý její životní cyklus od farmy až po obchod, kde se poprvé prodávala, a potom řetězec postupných vlastníků, kteří ji vlastnili a dále prodávaly.

Zdroj: Coindesk

Podobné články z sekce Novinky