Jednou z nejčastějších otázek, kterou naše podpora dostává, je kdy přesně se fixuje kurz k Vaší směně. Krátká odpověď je "v momentě připsání prostředků na náš účet/peněženku, pokud je transakce v pořádku vyplněná a nic nebrání jejímu dalšímu zpracování".


Na sociálních médiích a dalších informačních kanálech občas padají různé komentáře a argumenty od samozvaných odborníků na toto odvětví činnosti, z nichž některé jsou opravdu zcestné. Ale jelikož se s nimi přeci jen můžete setkat a člověk má v online prostředí často nedostatek možností odlišit osobu znalou a zkušenou od té co "si to prostě myslí a proto to tak je", pojďme si to trochu šířeji rozebrat. Necháme Vás nakouknout do naší "kuchyně", abyste měli věci uvedené do řádných souvislostí – sami uvidíte, že to není žádná věda a jde především o selský rozum a dlouhodobé uvažování.


Patrně nejčastějším mylným tvrzením je, že "solidní směnárna má garantovat kurz z objednávky, protože na vykrytí kurzových výkyvů má přeci poplatek". Toto sice na první pohled může mít logiku a před několika lety to tak někde skutečně i fungovalo. Ti, kdo toto tvrdí, ale často "taktně" opominou dodat, že směnárny toto provozující měli oproti těm dnešním poplatky několikanásobně vyšší – 5, 6 nebo i 7% nebyla žádná výjimka. Při takovémto poplatku si pak skutečně mohli dovolit nějakou garanci nabídnout, protože několik procent pohybu ceny bez problémů ustáli a ještě vydělali. Ale do mínusu kvůli garanci nešli - pokud došlo k nějakému opravdu masivnímu pohybu v jejich neprospěch a museli by na klienta doplácet, využili v drtivé většině bodu v obchodních podmínkách, který jim umožňuje od směny před jejím dokončením odstoupit a vrátili Vám peníze. Upřímně řečeno, nelze je za toto tak vinit, protože směnárny jsou služba, obchod. Někdo jej provozuje, věnuje tomu čas, musí platit své zaměstnance a náklady s chodem spojené. Musí tedy nějakým způsobem i na toto vydělávat a není možné, aby doplácel klientům rozdíl v kurzu ze své kapsy – v případě velkých nárůstů kurzu a velkých objemů směn by toto mohlo být i likvidační a proto by takovéto chování bylo v přímém rozporu s tím selským rozumem a samotným základem podnikání.

V dnešní době silná konkurence strhla poplatkové hladiny výrazně dolů. My se můžeme pyšnit jedněmi z nejnižších na naší úrovni – máme 2% (minimálně však 20,-) a pokud víme, je to snad nejméně na CZ/SK trhu. Co ale mnoho z Vás neví je, že celá ta dvě procenta nejdou nám "do kapsy", ale více jak polovina z toho představuje reálné náklady na směnu, které máme – poplatky na burze, konverty, poplatky atd.. A z necelého jednoho procenta se opravdu nedá ještě vykrývat kurzový výkyv a zároveň vydělávat na chod. Stačí se podívat na to, jak ceny skáčou ve dnech psaní tohoto článku, kdy jedno procento není otázka dne, ale i minut – tam může nastat změna i při instantních převodech v rámci jedné banky. Proto není možné fixovat kurz v momentě objednávky – z naší strany by to byl čistý hazard. Na tom se sice dá vydělat, ale naše směnárna je vedená tak, aby byla dlouhodobě funkční a pro Vás k dispozici. Neriskujeme s kurzy, nespekulujeme s prostředky – vše je nastaveno tak, aby se jednalo o co nejbezpečnější a nejjasnější model pro Vás i nás.


S fixací je tedy nutné počkat, až se nám prostředky reálně připíší na účet. Teprve tehdy s nimi disponujeme a můžeme manipulovat, máme potvrzené že klient tuto objednávku skutečně zaplatil a i to, že mu transfer např. nestopla v průběhu jeho banka. I to se totiž v během našeho několikaletého fungování párkrát stalo, nemůžeme za to potom ani my ani klient, přesto je to ale problém, který je třeba před směnou vyřešit. Drtivá většina transakcí dostane tedy kurz z tohoto momentu – připsání k nám.


Jediná další výjimka nastává v momentě, kdy klient nějakým způsobem zanedbá dodržování procesu, nebo například špatně vyplní platbu. Nejčastěji se jedná o tyto příčiny:

  • zákazník nezadá Variabilní Symbol – bez něj není možné s jistotou spárovat objednávku a platbu. Není možné ani vyloučit, že někdo odeslal zcela špatnou transakci např. z chybně vybrané šablony v e-bankingu a tím pádem se bude vracet.

  • zákazník zadá odlišnou částku – i při zadávání sum se lidé mohou upsat. Někdy se zase stane, že si částku rozmyslí až po dokončení objednávky a pošlou skutečně zamýšlený objem ke směně, ale někdy se prostě přehlédnou, přidají nebo uberou nulu, či zmáčknou jiné číslo. Toto my nemáme jak zjistit a proto je třeba nejprve si situaci vysvětlit.

  • zákazník nezadá bezpečnostní poznámku – fráze "Nákup www.virtualproperty.cz" je velmi důležitým bezpečnostním elementem, který je nutný u každé platby. Lidé jej často podceňují, za důležitý nepovažují a proto nezadávají, ale důvody pro jeho přítomnost jsou skutečně velmi podstatné. Proto, především pokud klient u nás nemá verifikovaný účet, se tyto platby ve většině případů musí vrátit, protože tuto náležitost není jak nahradit.

  • zákazník překročil limit pro směnu a nemá verifikovaný účet - limit 1000 EUR na 7 dnů je u nás maximum, za jaké můžete nakoupit bez ověření totožnosti a je podložený zákony a nařízeními ohledně AML. Je irelevantní, zda se jedná o jednu velkou transakci, nebo více menších, jelikož i ty se do něj sčítají. Pokud člověk dělá jednu velkou transakci tuto hranici překračující, náš objednávkový formulář ho na toto upozorní. Pokud ale dělá více menších, není tomu tak. Je to z toho důvodu, že hodně lidí udělá více objednávek, jelikož si rozmýšlí cenu nákupu v průběhu, nebo si nejsou jisti zadanou adresou peněženky/bankovním účtem a tak podobně. Jelikož, opět, my nemáme jak zjistit, kterou (a zda vůbec nějakou) objednávku skutečně mají v plánu zaplatit, nevyzýváme k verifikaci před připsáním platby k nám, kde už skutečně prokazatelně vidíme, že verifikace bude potřeba. Stává se ale, že si to klient neuvědomí, verifikaci odmítne a my musíme prostředky vrátit

  • transakce je nějak zásadně podezřelá – toto je skutečně extrémně výjimečná situace. Náš tým ale bere své povinnosti velmi vážně a naše zásady a postupy uchránili už mnoho klientů před neuváženou investicí do prokazatelného scamu, nebo i zabránili zneužití prostředků nevědomého majitele. Není to tak, že bychom Vás nějak zbytečně a přehnaně "lustrovali". K našim klientům se snažíme zachovávat maximální vstřícnost a respektovat jejich soukromí, ale podvodníkům u nás pšenka nepokvete – naše "síta" jsou nastavena pečlivě tak, aby zachytila to co mají a obyčejní klienti jimi projdou bez sebemenších problémů. V naprosto výjimečných případech (které u nás nastávají "maximálně jednou za deset let" :) ) se sice může stát, že do tohoto kontrolního síta spadne i člověk, který nic špatného nedělá a například využil shodou okolností stejnou IP adresu z dostupného zdroje, jako dříve využil podvodník (volná wifi v kavárně apod.). V těchto případech se to ale vždy v klidu vysvětlí, jen to může transakci o něco pozdržet. Pokud je ovšem klient dostupný na telefonu, je řešení od připsání platby v rámci minut až desítek minut a k prodlevám nedochází, takže se nebojte a "nepropadejte panice".



V těchto výše zmíněných případech se tedy kurz fixuje až v době vyřešení problému. Je to z toho důvodu, že někdy k vyřešení nedojde (třeba i z důvodu nezájmu klienta to vůbec nějak řešit, někdy přímo ignoruje jakékoliv pokusy o komunikaci, což spíše na podezřelosti ještě přidává) a platba se musí vracet - takto dopředu směněná částka by zase znamenala kurzové riziko. Zde musíme přiznat, že jsme toto zpočátku dělali opačně a kurz skutečně fixovali a řešili problém následně, ale bohužel nás velmi nemile překvapilo množství těchto "problémových" zákazníků, kteří byli sice spokojeni s předčasnou fixací v případech, když šel kurz nahoru, ale když šel dolů, tak i pod výhružkami žádali ten lepší až z doby vyřešení, když jsme jim přeci my zdrželi platbu (že byl problém způsobený jimi, to jim nevadilo). My bohužel nejsem jasnovidci a ani technická analýza není 100%, čili nyní jdeme už tou bezpečnější a jasnější cestou pro nás i naše zákazníky.


Pokud by náhodou kurz šel výrazně od času objednávky v neprospěch klienta během doby řešení, tak ještě po vysvětlení situace tento reálně použitelný kurz potvrdíme – stejně, jako to děláme v situacích, kdy drasticky kurzy vzrostou přes noc, než nám dojde platba z jiné banky.


Doufáme, že výše obšírněji sepsané vysvětlení Vám odpoví na vaše otázky z tohoto tématu a pokud ne, neváhejte se obrátit na naši podporu, která Vám cokoliv jiného také ráda vysvětlí a zodpoví. Chceme s Vámi jednat co nejvíce otevřeně, abyste věděli na čem jste, vše bylo jasné a o to klidněji jste u nás mohli měnit :)



S pozdravem

Váš tým VirtualProperty



Zdroj obrázku


Podobné články z sekce Návody