Celebrity-effect a finanční trhy. Jak hýbou známé osobnosti cenami jednotlivých komodit?

Celebrity a známé osobnosti mají svými činy, projevy či investicemi značný vliv na budování veřejného mínění ve společnosti. Povětšinou mají širokou základnu fanoušků, která k nim vzhlíží, což dává celebritám určitou moc a zároveň odpovědnost při krocích, které učiní veřejně. Jednoduše řečeno, názor oblíbeného politika, investora, influencera či zpěváka, má značný dopad i na názor určitého segmentu společnosti, která může být pod vlivem úsudku dané celebrity značně ovlivněna požadovaným směrem. To se často využívá v marketingu, kde jsou celebrity velmi štědře placené, aby odprezentovali konkrétní produkt či službu. Některé studie dokonce zkoumali reakci spotřebitelů na doporučení celebrit v reklamách, a zjistili, že díky známým osobnostem jsou reklamy a produkty v nich prezentovány značně věrohodnější. Potvrdil se i pozitivní vztah mezi cenou akcií a veřejnou prezentací společnosti za pomoci známých osobností.
 
Zajímavé je pozorovat samotné akciové trhy. Podle odhadů zhruba 55% Američanů za svůj život alespoň jednou zainvestovalo do akcií a tento trend se časem postupně zvyšuje. A to i díky vlivu světových celebrit. V roce 2015 například Oprah Winfrey oznámila, že kupuje 10% podíl ve společnosti Weight Watchers, což pro investory znamenalo skvělé zprávy - během dne jejich akcie vzrostly o 92% a do dvou měsíců až o 279%.  Ale, celebrity mohou způsobit i značný pád trhu. A stačí k tomu málo. Teprve nedávno známá americká hvězdička Kylie Jenner na sociální síti Twitter oznámila, že již delší dobu nepoužívá aplikaci Snapchat, což způsobilo propad akcií společnosti o 6.1%, a pokles tržní hodnoty o 1,3 miliardy USD.
 
Celebrity mají značnou moc přesvědčit veřejnost o kvalitách konkrétních produktů, služeb, či investičních možností a tím zvýšit příjmy jednotlivých firem. A společnost na tento vliv reaguje - ať už vědomě, nebo podvědomě, každého z nás reklama s oblíbeným zpěvákem, hercem, či moderátorem ovlivňuje a formuje i naše konzumní i investiční chování. Co se ale stane, když slavné osobnosti projeví zájem o komodity, jejichž cena ve velké míře závisí na důvěře lidí?
 
V roce 2017 jsme byli svědky prudkého nárůstu cen jednotlivých kryptoměn, primárně bitcoinu. Netrvalo dlouho a lidé (tradičně) začali spekulovat, co tento nárůst způsobilo. A jedna z možností byla spojena s jednoduchým příspěvkem na instagramovém profilu slavného zápasníka Johna Cenu, který jen pár hodin před rapidním nárůstem cen uveřejnil obrázek BTC mincí, bez jakéhokoliv vysvětlení či popisu. Samozřejmě, jednoznačnou spojitost dokázat nelze, může se jednat o náhodu. Nebo ... žeby ne?
 
Vzhledem k tomu, že cena bitcoinu je značně spekulativní, je ovlivněna mnoha různými faktory. Zkušení obchodníci vědí, že mohou sledovat všechny světové zprávy spojené s trhem, protože zpravodajská agenda může naznačovat nadcházející cenové změny. Sem můžeme zařadit odkup velkého množství mincí vlivnými jednotlivci a světovými firmami, či veřejnou podporou a propagaci kryptoměn před početným publikem. A celebrit, které se o bitcoinu a jiných měnách vyjadřují značně pozitivně, je mnoho. Více či méně aktivní v oboru jsou například Ashton Kutcher, bývalá Spice Girl Mel B, bývalý šampion v těžké váze Mike Tyson (který dokonce vytvořil bitcoinovou peněženku ve spolupráci s Bitcoin direct), Gwyneth Paltrow, Snoop Dog a další. Přímým důsledkem je zlepšení obrazu této technologie u běžné populace, a přispění k obecné adaptaci při jejím používání. Čím více se o kryptoměna povídá, a čím více celebrit do nich investuje, tím rychleji proniknou základní principy a benefity i do "normálních" kruhů.
 
A nyní přichází jméno, které je poslední dny skloňováno na každém krypto i nekrypto portálu ... Elon Musk. Mnohými milován, mnohými (po nejnovějších zprávách) nenáviděný. Musk je příkladem toho, jak může jeden vlivný člověk vypumpovat cenu jedné komodity na maximum, a jak tentýž člověk dokáže cenu srazit o desítky procent. A to díky několika příspěvkům na Twitteru, které momentálně sleduje více než 55 milionů lidí. V únoru tohoto roku Musk na sociální síti uvedl, že Tesla plánuje investovat 1.5 miliardy dolarů do BTC a zároveň ho začne přijímat jako platební metodu. A trh se zbláznil. Zažívali jsme krásné, zlaté časy, mnozí jsme se už viděli na Bahamách s mojitem v ruce. Netrvalo dlouho, a trend se bolestivě otočil. Musk před pár dny na Twitteru oznámil, že Tesla má vážné obavy nad ekologickými dopady těžby BTC, a dokud se nenajde způsob, jak těžbou regulovat ekologickou stopu, automobily za BTC prodejné nebudou. A cena začala padat, a padat, a všichni napjatě čekáme, kam až spadne.
 
Musk ale tweetoval i úvahy o reálné decentralizaci bitcoinu a zmínil například události v Číně, které na pár dní zasekali síť a poplatky těžařům vypumpovali do nesmyslných výšin. Zmínil i vliv velryb, které vlastní značné množství mincí, a které mohou cenou hýbat velmi snadno a velmi rychle. No a samozřejmě i odezva na jeho tweety částečně potvrzuje jeho skepsi, která mnohým zasadila brouka do hlavy. Ale nebojte se, po každé bouřce vyjde slunce - korekce na trhu je nutná a vždy zdravá. Pokud bitcoinu a celé technologii věříte, neplašte se, a raději dokupte, dokud jsou výprodeje :-)
 
Jak toto téma vidíte vy? Ovlivňují Vás aktivity celebrit a světových lídrů ve vašich investičních zvycích? A jaký máte názor na samotného Elona Muska? Budeme rádi, pokud se s námi o názor podělíte a těšíme se na případnou diskusi v komentářích.
 
 

<h4 style="margin-top: 30px; margin-bottom: 15px; font-family: Montserrat, " helvetica="" neue",="" arial,="" sans-serif;="" line-height:="" 1.45em;="" color:="" rgb(44,="" 44,="" 44);="" font-size:="" 1.5em;="" caret-color:="" 44);"="">

Tým Virtual Property