Kritické myšlení

Vážení klienti naší směnárny i příležitostní čtenáři, máme tu první článek z naší chystané minisérie zaměřující se na finanční gramotnost a předcházení zbytečným finančním ztrátám. Dnes se společně podíváme na význam a důležitost takzvaného kritického myšlení.

 

Když dnes uslyšíme slovo kritika, nebo nás přímo někdo nazvete kritizujícím, vzbuzuje to negativní pocity a potřebu přejít do defenzivy, ideálně to protistraně co nejdříve vyvrátit. A přitom kritika jako taková není nic špatného. Zvláště pokud se jedná o finance, je k věci a konstruktivní, může být vhodným impulsem pro zlepšení služby/projektu/produktu, nebo důležitým upozorněním na nedostatky. Pokud se zajímáte o investice a nové projekty, určitě byste tedy měli mít zdravě vyvinuté kritické myšlení.

 

Co si pod tímto pojmem představit? Jedná se o schopnost nahlížení na věc objektivně, nenechat se pohltit pouze klady, ale vzít v potaz i negativa a podezřelé faktory, tyto řádně vyhodnotit a až potom se rozhodnout. Zkrátka udělat si na věc skutečně vlastní názor a ne pouze přijmout za své to, co Vám předkládá někdo jiný. Pomůže Vám to nepodlehnout prvnímu dojmu, který např. podvodný projekt může mít propracovaný a Vy díky němu ignorujete rizika, dokud není pozdě.

 

Jak schopnosti kritického myšlení dosáhnout? Vypracovat si tento důležitý vzorec chování pochopitelně chvíli trvá a (naneštěstí) jsou často nejdůležitějšími zkušenostmi, které Vás posunou nejdále, právě ty negativní, kdy už je pro Vás pozdě a např. jste někomu naletěli a o peníze přišli. Je však několik základních pouček, která Vám mohou pomoci, pokud se jich budete opravdu držet, a navedou Vás na správnou cestu.

 

  • Dobré je pokusit se nahlédnout věc z druhé strany – jaké motivy má autor/vedení projektu o který se zajímáte? Proč se mu vyplatí nabídnout Vám podmínky, které se Vám zdají výhodné? Čeho a kdy hodlá dosáhnout a proč? Pokud Vám někdo slibuje peníze za nic, je to vždy podezřelé. Podvodníci se snaží působit buď na lidskou hamižnost, touhu po penězích a rychlém zbohatnutí, nebo apelovat na lidské city a sounáležitost. Proto má úspěch tolik podvodů, které to dělají "pro lidi, protože systém/stát/vláda/EU na ně kašle a zrovna on jim chce z dobroty srdce pomoci". Pokuste se tedy vždy vžít do role Vašeho  protějšku a položit si otázky – co bych udělal v jeho situaci já? Dává mi to, co říká, smysl? A v těchto otázkách a odpovědích buďte krutě upřímní, nesnažte se přesvědčit sami sebe jen proto, abyste měli důvod věřit. Tím uškodíte opravdu zase jen a pouze sobě.

 
  • Zjišťujte si informace a ověřujte fakta – to je naprosto zásadní věc. Nevěřte slepě tomu co je Vám předkládáno jen proto, že to zní dobře. Logicky vždy autor věří své myšlence (nebo chce aby jí věřili ostatní) a snaží se vyzdvihovat především pozitiva. Ale to neznamená, že věc žádné zápory nemá a že nebudou právě pro Vás dosti podstatné. Informace, které tvrdí autor projektu, si proto vždy ověřujte nezávisle na něm. To znamená neptejte se pouze dalších lidí "uvnitř" onoho systému, ani nevyužívejte pouze texty na např. přímo webu projektu – tam to může být vždy zkreslené nebo i nepravdivé. Využívejte vyhledávače na internetu (třeba Google) a pátrejte po vlastní ose. Ideálně česky i anglicky, pokud to ovládáte, protože spousta nabízených příležitostí budou pouze překlady zahraničních subjektů a na českém/slovenském trhu nemusí být informací dostatek. Nebojte se nad tímto strávit klidně i hodiny či dny systematické práce. Ano, je o otravné, namáhavé a pracné a je snazší zkrátka se spokojit s předkládaným obrazem, ale také je to o dost více riskantní. A co konkrétně ověřovat? Cokoliv se dá! Je uvedena firma? Ověřte si její existenci a platnost údajů. Stojí za projektem konkrétní osoba s deklarovanými úspěchy na tomto poli? Vyhledejte si ji a potvrďte, že tomu tak je, z důvěryhodných zdrojů třetích stran. Je projekt první svého druhu na světě? Podívejte se, zda tomu tak opravdu je, nebo zda již existují další podobné alternativy a čí aktivita byla skutečně zahájena dříve. Také se nebojte vyhledávat jméno projektu ve spojení se slovy "podvod", "scam", "recenze" a podobně. Čím více vzorků informací získáte, tím lépe a tím více zkušeností budete mít pro budoucí podobná hledání. Pokaždé to pak bude snazší a snazší. Tyto průzkumy provádějte důkladně a důsledně, nespokojte se pouze s tím, že jedna nebo dvě věci jsou pravda. Psychologie pracuje a zkušení podvodníci vždy míchají pravdu a lži, abyste se vy zastavili při ověření prvního a k druhému se nedostali.

 
  • Nenechte se ovládnout strachem a nepodléhejte nátlaku – v investorských kruzích je dobře znám termín FOMO (fear of missed oportunity – strach z promarněné příležitosti) a na tomto také hodně nesolidních pokusů staví. Různé "exkluzivní omezené nabídky" nejsou něco, za co byste měli být rádi a rychle jich využít, ale naopak důvod k podezření a dalšímu pátrání. Určitě každý z nás někdy viděl tu stránku nabízející úžasnou příležitost a navíc "má posledních pět volných míst" nebo "zbývá už jen 40 minut a odpočítává". Cítíte u toho ten pocit? Rychle rychle, abyste to stihli? Tak to je přesně ono, uměle vyvolaný dojem urgence a toho, že prostě "na důkladné zkoumání není čas". Lidé se soustředí na to, aby se včas dokázali zapojit, takže úplně zapomenou věc objektivně posoudit. Vždy si tento pocit v sobě důkladně analyzujte, zkoumejte jej – to není žádná spirituální mantra, to Vám pomůže při každé další příležitosti mu snáze odolávat. Nepodléhejte proto těmto nabídkám, naopak při nich ještě více zbystřete a pokud si nejste opravdu jistí, dejte si načas i za cenu toho, že by Vám měla uniknout. Ano, může se stát, že někdy skutečně propásnete reálně dobrou nabídku, ale tuto ztrátu si zase vynahradíte více než dostatečně na ušetřených penězích, o které byste při podlehnutí přišli u těch nesolidních. Pokud se jedná o internetovou reklamu, občas stačí stránku pouze obnovit a vidíte, že se odpočet míst i času restartoval a jede od začátku. A v tomto bodě už byste měli dát opravdu ruce pryč.

 

 

Nebojte se tedy být u hodnocení kritičtí a tento důležitý přístup si budovat, je to opravdu potřeba. Pokud na Vás protistrana bude působit dojmem, že se máte cítit špatně za to, že se tak chováte, mějte vždy na paměti, že to oni chtějí Vaše peníze a Vy tedy máte naprosto plné právo si zajistit dostatek informací a rozhodnout se, komu je svěříte či nikoliv. Když si u něčeho nejste ani tak jistí, že víte jak se věci mají, opravdu dobře si rozmyslete zda má cenu pro Vás do toho jít a raději předem počítejte s možností ztráty. Takové případy jsou pak srovnatelné se sázkou do rulety.

 

Váš tým VirtualProperty

 

Další část: Základní investorská pravidla >>>

 

 

Zdroj obrázku